Chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi w Internecie, a nie wiesz jak to zrobić? Przedstawimy kilka metod prowadzenia takiej działalności, ich wady i zalety.
– co to jest?
Świadczenie usług i sprzedaż fizycznych produktów z każdym rokiem stają się coraz bardziej popularne. Obecnie ponad 60% mieszkańców Polski decyduje się na kupowanie przez Internet. Służy do tego wiele platform, serwisów i sklepów Internetowych. Niektóre z nich mogą wydawać się dość zaskakujące i nieoczywiste.
Własny sklep internetowy
Najbardziej oczywistym rozwiązaniem pozwalającym na sprzedaż w Internecie jest posiadanie własnego sklepu internetowego. Istnieje kilka możliwości założenia takiego sklepu:
- stworzenie sklepu od podstaw
- wykorzystanie płatnego kreatora
- strona internetowa typu one-page landing page
Każdy z tych sposobów ma swoje plusy i minusy. Najlepszym rozwiązaniem, które jest jednak bardzo kosztowne, jest zlecenie napisania własnego sklepu internetowego. W taki sposób przedsiębiorca uzyskuje nieograniczone możliwości dodawania funkcjonalności, wyglądu sklepu, zarządzania nim. Stworzenie profesjonalnego sklepu może się jednak wiązać z wydatkiem od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Znacznie tańszym rozwiązaniem jest skorzystanie z gotowego rozwiązania. Na podstawie kreatora użytkownik wybiera jeden z szablonów i dodaje odpowiednie moduły (płatności, przesyłki, formularz kontaktowy, kategorie produktów). Taki sklep, postawiony na jednej z popularnych platform, jak Shopify, Shop.lo, Woocommerce) wymaga opłacenia miesięcznego abonamentu. Wiele problemów związanych ze stworzonym od podstaw sklepem będzie tu proste do rozwiązania. Za obsługę odpowiada administrator platformy.
Najprostszy sklep może być zrealizowany w oparciu o pojedynczą stronę www. Taka strona nazywana jest często landing page i najczęściej można z jej poziomu kupić jeden lub maksymalnie kilka produktów. Takie rozwiązanie często spotykane jest przy sprzedaży kursów online i pojedynczych produktów reklamowanych np. na Faceboku.
Własny sklep w ramach większego serwisu
Najprostszym i często darmowym rozwiązaniem jest uczestnictwo w dużym serwisie, jak Allegro, Amazon, OLX, czy nawet Facebook. Samo wystawienie ogłoszenia przeważnie jest tam bezpłatne, a prowizja naliczana jest po sprzedaniu towaru. Dodatkowymi usługami płatnymi mogą być te związane z promocją i wyróżnieniem danego ogłoszenia.
Niestety, to proste rozwiązanie niesie za sobą wiele problemów – są to duża konkurencja w ramach jednej platformy i dość wysoka prowizja. W zamian sprzedawca otrzymuje jednak dużą liczbę stałych użytkowników sklepu, pomoc techniczną i prostotę użytkowania.
Który model wybrać?
Wszystkie przedstawione rozwiązania mają swoje zalety oraz wady. Na początek przygody ze sprzedażą online najlepiej jest wybrać proste i tanie rozwiązanie. To pozwoli przetestować swoje możliwości w roli sprzedawcy. W momencie, gdy wysokie prowizje staną się problemem, można rozważyć założenie dużego, własnego sklepu online.