W czasie tworzenie strony internetowej musimy pamiętać o tym, aby nie tylko była przyjazna i prosta dla użytkownika, ale także zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, a właściwie pod roboty sieciowe. Optymalizacja strony www jest kluczowym elementem w drodze do zdobycia przez naszą witrynę internetową czołowych pozycji w wyszukiwarkach. Bez niej żadna promocja nie pozwoli wyprzedzić nam konkurencji z branży.
Na co zwrócić uwagę podczas przeprowadzania optymalizacji strony www:
1. Optymalizacja kodu strony
Pierwszy etap ma na celu poprawienie błędów w kodzie źródłowym naszej strony, które mogą przeszkadzać w pracy robotom. Poprawna optymalizacja kodu, musi doprowadzić do momentu w którym roboty sieciowe bez żadnych problemów będą mogły poruszać się po naszej stronie www. Tutaj stosuje się techniki, które blokują dostęp robotów do nie których części naszego serwisu. Takie działanie można wymusić poprzez plik robots.txt. Zazwyczaj powinniśmy zablokować panel administracyjny, katalogi z różnego rodzaju skryptami itd. Także w tym punkcie dokonujemy wszelkiego rodzaju przekierowań, aby być pewnym, że roboty widzą daną podstronę pod jednym adresem. Jeśli dobrniemy do końca, możemy zająć się teraz optymalizacją treści.
2. Optymalizacja treści
Należy pamiętać, że wszystkie roboty działające w sieci widzą naszą stronę www w formie tekstu. Nie są one w stanie czytać animacji flash, skryptów, obrazków. Dlatego też w branży krąży opinia, że podstawą optymalizacji strony internetowej jest tekst. Jeżeli nasze teksty nie będą wartościowe, wszystkie inne punkty tracą swoje znaczenie, a nasza strona zostanie uznana za bezwartościową. Dlatego też w czasie tworzenia strony www powinniśmy zaplanować, gdzie znajdzie się stały tekst, przeznaczony dla robotów sieciowych. Musimy także pamiętać o nagłówkach
, które muszą bezpośrednio wskazywać o czym jest dana podstrona. Pamiętaj! Nie wolno używać więcej niż 1 nagłówka
na jednej podstronie. Wyszukiwarki coraz lepiej radzą sobie z Black Hat Seo, czyli z zabronionymi technikami manipulowania wynikami. W skład takiego działania wchodzi np. pisanie tekstu białym kolorem na takim samym tle. Dlatego też unikaj takich działań. Jeżeli Twoja strona będzie bogata w treści, to optymalizacja strony www przyniesie zamierzony skutek.
3. Optymalizacja linków wewnętrznych
Równie ważną rolę, jak optymalizacja kodu strony i optymalizacja treści pełnią linki, dzięki którym roboty poruszają się po naszej witrynie, przechodząc z jednej podstrony na drugą. Dlatego zadbajmy o optymalizację linków. Nie jest to ciężki zabieg, a realizacja tego zadania polega na:
Linki muszą być w formie tekstowej. Technologia flash, nie pozwoli robotom na przejście dalej. Linki obrazkowe, także mogą rodzić problem. Dlatego stosujmy menu w formie tekstowej, gdzie tytuł takiego linku charakteryzuje zawartość podstrony.
Do każdej podstrony musi prowadzić chociaż jeden link tekstowy z dowolnej, innej podstrony znajdującej się w obrębie naszego serwisu.
Linki nie powinny kierować na puste strony (między innymi błąd 404)
4. Optymalizacja słów kluczowych
Powyższe punkty dadzą nam dużo, jednak ostatecznie musimy zwrócić uwagę robotów sieciowych na dane frazy kluczowe. Zatem musimy pokazać im, które słowa są dla nas ważne. Optymalizacja strony www pod tym kontem jest koniecznością, jeżeli chcemy być na pierwszych pozycjach wyszukiwania na dane słowo. Zatem zadajmy sobie pytanie „Jaką frazę mogą wpisywać w wyszukiwarkę moi klienci/użytkownicy?”, a następnie zawrzeć je w znacznikach
Znacznik
jest zbyt długi,
jest pusty,
jest identyczny na każdej podstronie,
zawiera frazy, które nie są związane z podstroną,
zawiera słowa kluczowe, które nie mówią o zawartości strony.
Odpowiednia optymalizacja strony www pod kątem
Jeżeli chodzi o optymalizację słów kluczowych w tekstach, musimy pamiętać o tym, że mają być one wstawione jak najbardziej naturalnie. Powinny być przystępne i zrozumiałe dla każdego użytkownika. Umieszczanie na siłę fraz kluczowych może zostać źle potraktowane przez roboty i ostatecznie znikniemy z wyszukiwarki. Warto także zawrzeć parę razy słowo kluczowe w kodzie strony w postaci linku, czy w menu, nagłówku.