Internet zrewolucjonizował komunikację pomiędzy marką, a klientem, a jeszcze większe zmiany w tym obszarze nastąpiły wraz z pojawieniem się mediów społecznościowych. Pojawiły się one zarówno w strefie usług jak i samego marketingu. Zmiany były właściwie nieuchronne, przede wszystkim za sprawą skrócenia dystansu pomiędzy klientem i marką poprzez udział obu stron w mediach społecznościowych. Social media pokazały, że komunikacja ta nie musi przybierać formy oficjalnego listu poleconego i odpowiedzi w ustawowym czasie. Klienci chcą dyskusji z marką, chcą przekazywać swoje uwagi pozytywne czy negatywne i chcą to zrobić natychmiast i w takim samym tempie otrzymać odpowiedź czy choćby reakcję. Oznacza to, że duże firmy musiały znacząco rozbudować swoje działy obsługi klienta, by sprostać wszystkim wyzwaniom.
Jak internet łączy klientów z ich markami?
Firmowe Social media w ostatnich latach bardzo się zmieniły. Wypracowały nowe standardy komunikacji. Już raczej nie zdarza się, by pracownik firmy bagatelizował wpis internauty czy odesłał go w niebyt. Stawka jest zbyt wysoka. Obsługa klienta w sklepie internetowym czy stacjonarnym a potem komunikacja posprzedażowa stanowi jedno. Dzisiaj już każda firma ma świadomość, że nieprawidłowa obsługa klienta w sklepie nie zakończy się wraz z wyjściem klienta z lokalu. Zdaje sobie też sprawę, że ma w ręku potężne narzędzie marketingowe, musi umieć je tylko wykorzystać.
Techniczny aspekt komunikacji
Prowadzenie dialogu z klientem przy pomocy zintegrowanego konta społecznościowego i z jednego miejsca to technologiczne udogodnienie przekładające się na skuteczność kontaktu i lojalność konsumenta. Szybka reakcja pracownika w każdym możliwym kanale komunikacji rozładowuje sytuacje kryzysowe i buduje charakterystykę marki.
Komunikacja marki w internecie
Biuro obsługi klientów danej marki prowadząc komunikację z klientami w internecie musi mieć świadomość, że prowadząc dyskurs z jednym klientem działają na forum publicznym, w obecności wielu świadków, często aktywnych, włączających się do dyskusji z opisem własnych doświadczeń. Oznacza to, że pracownik inicjujący rozmowę musi liczyć się z tym, że jego wypowiedzi docierają nie tylko do aktywnego uczestnika komunikacji. Perfekcyjna obsługa klienta to sposób na wyróżnienie się wśród konkurencyjnych firm i metoda na pozyskiwanie nowych konsumentów.
Komunikacja marki w internecie to nie tylko social media. Niezaleznaopinia w tego typu dyskusji jest na wagę złota. Przyglądający się komunikacji klienci, na podstawie wypowiedzi wszystkich zainteresowanych mają możliwość wyrobienia sobie własnego zdania o marce czy danym produkcie. Niezaleznaopinia to opinie, skargi oraz doświadczenie klientów o wszystkich firmach Polski.