Marketing sensoryczny — co to jest i jak go wykorzystać?

Marketing sensoryczny — co to jest i jak go wykorzystać?

Zmysł wzroku jest dominującym zmysłem ludzkim. Ponad 80% ludzkich emocji jest wywołanych przez to, co widzimy. Marketerzy i rynek reklamy przez długi czas przykładali największą uwagę właśnie do komunikatów wzrokowych. Inne zmysły takie jak dotyk, węch czy słuch dość długo były pomijane przy tworzeniu strategii marketingowych dla wybranych marek. Jak się okazuje był to błąd.

Na początek trochę historii: badanie Martina Lindstroma

Martin Lindstrom to specjalista od brandingu i neuromarketingu. W 2005 roku Lindstrom przeprowadził badanie, które miało sprawdzić, czy najbardziej znane marki kojarzą się konsumentom z bodźcami innymi niż wzrokowe. Badanie to wykazało ciekawe konkluzje. Okazało się, że na przykład marka McDonald’s kojarzy się z zapachem starego oleju i krzykiem dzieci.

Badania Lindstroma wykazały, że bodźce zapachowe oddziałują na zmysły w kojarzeniu marki w niemal taki sam sposób, co bodźce wzrokowe.

Co to dokładnie jest marketing sensoryczny?

Od tego czasu zaczęła się złota era marketingu sensorycznego. Jest to holistyczne podejście do traktowania wszystkich pięciu rodzajów bodźców zmysłowych w kojarzeniu marki. Wzrok identyfikuje kolory, logo marki. Słuch rejestruje dźwięk rozpoznawczy, a węch zapach rozpoznawczy. Dotyk jest bardzo ważny — pozwala na poznanie faktury materiału, i ciężaru produktu. Nie wolno zapominać, że dotyk, którego narzędziem są ludzkie dłonie  jest jednym z pierwszych zmysłów, w które zaangażowane jest rozpoznawanie marki. Niektóre produkty można też kojarzyć ze smakiem. Zmysł smaku jest mocno powiązany z zapachem, więc nawet stymulując zmysł węchu, można już wykorzystać pamięć smakową.

Marketing sensoryczny: praktyczne rady

Strategia rozpoznawania marki wszystkim zmysłami wymaga specjalisty, który stworzy całą strategię marketingową. Jednakże, aby wykorzystać marketing sensoryczny w firmie, nie potrzebujesz wielkich nakładów finansowych. Istnieje parę prostych  i szybkich sposobów, które możesz zaaplikować samemu. W materiałach drukowanych postaw na różnorodną fakturę. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło „lakier uv 3d” i samemu się przekonać jak zwykłe produkty takie jak wizytówka czy ulotka mogą się zmienić i zyskać na atrakcyjności dzięki użyciu tej technologii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.